Zal het Model 3 net zo een groot icoon worden als zijn voorgangers? Dat weten we nog niet zeker. Maar de eerste 30 exemplaren rijden sinds eind juli rond en de wereldwijde aandacht is enorm. De eer ging naar 30 werknemers van de Teslafabriek in Fremont, Californië. Die mochten uit de handen van hun baas himself, hun nieuwe wagen ontvangen. Met een orderboekje een half miljoen bestellingen van dit ‘model voor de massa’ is ook hun job ook voor de komende tijd gegarandeerd.
Model 3 voor de massa
De volgende 100 wagens rollen in augustus van de band, in september zullen dat er 1500 zijn en Musk maakt zich sterk dat hij tegen december 20.000 auto’s per maand kan produceren. In Nederland worden de eerste Model 3-auto’s verwacht begin 2018.
De Model 3 is geen ‘luxe-auto’, zoals zijn voorgangers model X en S. De wagen wordt in de markt gezet als een betaalbaar alternatief voor de massa. In Europa zou hij voor $ 29.700 over de toonbank gaan. Daar heb je een actieradius van 350 kilometer, een acceleratie naar 96 km/u in 5,6 seconden en een topsnelheid van 208 km/u voor. De duurdere versie van Model 3 ($ 44.000) heeft een accu die volledig opgeladen je 500 kilometer laat rijden en je een acceleratie naar 96 km/u in 5,1 seconden en een topsnelheid van 225km/u biedt. Alles in het Model 3 is gericht op lichtgewicht en betaalbaarheid. Het interieur is basic, de hardware om autonoom te rijden is aanwezig. Leuk is dat de achterruit ver doorloopt in het dak zodat er een maximale hoofdruimte is en er veel licht binnenstoomt.
Voor het nieuwe model werd het productieproces aanzienlijk versimpeld. In dezelfde ruimte waar 50.000 Model X en S kunnen worden gemaakt, zullen er nu 200.000 Model 3 worden geproduceerd. Het is het businessmodel van Tesla: beginnen met dure modellen en dan langzaamaan meer marktaandeel veroveren met grotere aantallen en ‘goedkopere’ modellen.
Alles kan beter
Musk voorspelt dat de snellere versie van het Model 3 mid volgend jaar van de productieband rolt. De ‘Model 3 Performance’ zal waarschijnlijk een sterkere accu krijgen, waardoor langere afstanden elektrisch kunnen worden afgelegd. Ook wordt er en dual motor voorzien voor meer power. Het is ook de bedoeling dat de wagen sneller kan rijden, doordat de nieuwe versie (nog) minder zal wegen. Aan deze nieuwigheden hangt een stevig prijskaartje: analisten spreken van rond de $ 75.000.
Luxeprobleem
De uitdaging is nu grote aantallen van deze wagens te bouwen. Zelf noemt Musk het een ‘productiehel’ voor zijn medewerkers. Jaarlijks moet Tesla 0,5 miljoen Model 3’s maken en daarnaast nog 100.000 wagens van het model X en S.